Friday, August 22, 2014

Maailman iiseimmät lihapullat

Paniikkilounas pakkasesta (nyt viikonloppuna kokkaan ihan oikeasti. Lupaan.): lihapullia. Lisäksi pastaa ja (ilmeisesti koristeeksi) kukkakaalia.

Tää lihapullaresepti on sellanen, joka kyllä varmaan pitäisi viedä salaisuutena hautaan, eikä koskaan tunnustaa kellekään. Edesmennyt mutsini tän mulle kuitenkin ehti jakaa ja puolustautui saaneensa reseptin mun kummitädiltä. Elikäs näin - kätevän emännän lihapullat.

400g jauhelihaa (nyt kandee panostaa siihen vähärasvaseen)
150-200g creme fraichea
1 pussi sipulikeittojauhetta (kannattaa vähän kauhistella sitten suolamääriä)

Jauhelihat kulhoon. Creme fraichet joukkoon (lapselle tehdessä oon käyttänyt vähän vähemmän tätä creme fraichea, ehkä n. 100-150g). Pussillinen sipulikeittojauhetta joukkoon (itse oon käyttänyt Sysmän Luomusipulikeittoa jota on pussissa 64g. Se on kuitenkin aika hienojakoista, sipulikeittojauheessa voisi olla enemmän ihan sipulin paloja). Again, lapselle kokatessa oon laittanut usein vain puoli pussillista. Ja sitten sekotetaan. Ja tehdään palloja uunipellille. Laitetaan uuniin - perus 225 astetta, meniskö vartti? Kandee vähän seurailla kypsymistä.

Lapselle maistui: Ignorasi kukkakaalit täysin. Siirsi lihapullat syrjään ja kertoi tyytyväisenä syövänsä kettuppia ja pattaa. Onnistuin kuitenkin houkuttelemaan sen pientä suloista haavia sen verran auki, että työnsin sinne puolikkaan lihapullan. Söi sen jälkeen omatoimisesti toisen puolen. Ja vielä yhden puolikkaan, kunnes totesi matun olevan täunnä. Disclaimerinä normaalisti näitä uppoo sille monta, aikuisille myös.


Suorastaan taideteos!

No comments:

Post a Comment